Alli.fi

Keskustelut

Nuorisotyö ja alan koulutus

Ryhmät >> Keskustele nuorisotyöstä ja nuorista >> Nuorisotyö ja alan koulutus

Aloitusviesti
SELLERIS
MARCH 02, 2011.

KLO 23:23
Nuorisotyö ja alan koulutus

Hei!

Mitä mieltä olette nuorisotyön koulutuksesta?Onko se mielestänne hyvää vai huonoa?

Vastaukset
MIKSU
OCTOBER 05, 2011.

KLO 15:28
Nuorisoalan yhteisöpedagogi, sosionomi..?

Hei,

kertokaa te nuorisotyön koulutuksesta enemmän tietävät, mikä ero on nuorisotyön yhteisöpedagogi-koulutuksella verrattuna sosionomi-amk-tutkintoon, jossa erikoistutaan nuorisoalaan?  Miten tutkinnot eroavat toisistaan ja ovatko ne työmarkkinoilla samanarvoiset?

ANSKU
OCTOBER 11, 2011.

KLO 10:22
Opiskelija
Hei, itse opiskelen nuoriso-ohjaajaksi ja olen ollut tyytyväinen koulutukseen. Tästä luultavasti jatketaan vielä amk, sillä tällä tutkinnolla ei pitkälle pötkitä. Kuitenkin hyvä pohja, myös opettajiksi aikoville!
HANSKARI
NOVEMBER 08, 2011.

KLO 11:03
Mahdollisia työpaikkoja

Opistotason työpaikat:

Nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajat työskentelevät yleensä kuntien, seurakuntien ja järjestöjen palveluksessa nuorisotalojen ja -kahviloiden, kerhojen, tapahtumien ja työpajojen ohjaajina. He voivat sijoittua myös hallintotehtäviin tai järjestöjen tiedotus- ja koulutustehtäviin. Työpaikkoja on myös vapaa-ajan- ja elämyspalveluyrityksissä, lastenkodeissa sekä hoito- ja kuntoutuslaitoksissa.

Yhteisöpedagogin työpaikat:

Yhteisöpedagogit sijoittuvat kuntien, kansalaisjärjestöjen, laitosten ja yritysten palvelukseen. He voivat toimia esimerkiksi

• järjestöohjaajina
  • nuoriso-ohjaajina
  • kouluohjaajina
  • vapaa-ajan ohjaajina
  • erityis- ja nuorisokodinohjaajina
  • projektipäällikköinä ja -sihteereinä,
  • kansainvälisen toiminnan koordinaattoreina, suunnittelijoina, kouluttajina ja palveluyrittäjinä

Sosionomin työpaikat:

Sosionomi voi suuntautua sosiaalialan eri osa-alueille.

Varhaiskasvatukseen, nuorisotyöhön tai lastensuojeluun suuntautunut sosionomi työskentelee ohjaus- ja kasvatustehtävissä esimerkiksi päiväkodissa, lastenkodissa tai koulukodissa. Lisäksi työpaikkoja on kansalaisjärjestöissä ja kuntien nuorisotoimissa.

Maahanmuuttajien, vanhusten, vammaisten, mielenterveys- ja päihdeongelmaisten parissa sosionomin työ on asiakkaiden hoitoa, ohjausta, sosiaalista kuntoutusta ja syrjäytymisen ehkäisemistä. Työpaikkana on esimerkiksi vastaanottokeskus, kehitysvammalaitos, kotipalvelu tai katkaisuhoitolaitos.

SUTTURA
NOVEMBER 17, 2011.

KLO 18:23
työharjoittelija
Heippa ! Opiskelen toista vuotta nuoriso-ohjaajaksi ja tykkään alasta ihan hirveesti ! En oo ikinä miettiny sitä palkkajuttua, ennenkun nyt kun oon hallinnollisessa työharjottelussa.. Se palkka on oikeesti aika vähän, mutta nuoriso-ohjaaja tekee oikeesti tärkeetä työtä, niin mun mielestä siitä kuuluis saada pikkusen enemmän.. Voisko joku osallistua mun kanssa tähän keskusteluun, mieluusti mahd. moni, koska mulla on tuolla työharjoittelussa näyttö ja yhtenä kriteerinä on osallistua johonkin alaan liittyvään keskusteluun netissä ! kiitos :)

Jos joku osais/haluis vastata näihin niin kiitos:
- mitä nuoriso-ohjaaja voisi tehdä että nuoriso voisi paremmin?
- miten nuoret saisi houkuteltua nuokkarille(osalle se on liian 'lällyä' käydä siellä)
- onko nuoriso-ohjaajalla oikeesti tulevaisuudessa töitä?
HANSKARI
DECEMBER 01, 2011.

KLO 20:54
Työharjoittlija nro2

Omien näkemysteni mukaan nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajilla tulee olemaan tulevaisuudessakin töitä. Ainakin nuorten sosiaalisessa vahvistamisessa, ikääntyvien ohjauksessa ja monikulttuurisessa toiminnassa tullaan jatkossa hyödyntämään meidän alan osaamista enemmänkin. Itse keskityn ikääntyviin ja heille tarvitaan kiireellisesti uusia viriketoiminnan ohjaajia.

Mitä mieltä olet itse,Suttura, alamme tulevaisuudesta? Mitä vapaastivalittavia tutkinnon osia itse suosittelisit?

Nuokkarilla käynti lällyä? Itse en ole moista huomannut. Omien kokemusteni mukaan nuokkarilla käyvät eivät ole niitä hiljaisimpia eivätkä välttämättä niitä rauhallisimpiakaan. Onneksi toiminnassa on mukana kummankin sukupuolen edustajia ja hyvin eri tyyppisiä persoonia. Nuokkarilla voi kokeilla jotain teema-kerhoa, johon yritetään houkutella uusia nuoria tai voidaan järjestää teemailtoja uusien nuorten saamiseksi. Mitä erilaisempaa toimintaa nuokkarilla on, sitä houkuttelevampi se myös on ulkopuolisten mielestä. Yleensä nuokkarista tulee mieleen bilis ja sähly, ei paljon muuta.

Mitä nuva-ohjaaja voisi tehdä, että nuoriso voisi paremmin? Todella laaja kysymys, johon ei yhtä oikeaa vastausta ole. Mielestäni kaiken perustana on kahdenkeskinen luottamus nuoren ja ohjaajan välillä. Kun nuori kertoo omista asioistaan, ohjaaja kuuntelee eikä mitätöi tämän puheita. Emme voi auttaa koko nuorisoa, emme edes koko kylän tai kaupungin nuoria. Pääasia on se, että siinä yhteisössä, missä toimii, nuorilla olisi mahdollisimman hyvä olla.

SUTTURA
DECEMBER 06, 2011.

KLO 15:56
Luulen kanssa, että alallamme tulee olemaan töitä. Nuorten pahoinvointi voi kasvaa entisestään, tai sitten ei..
En edes suoraan sanottuna tiedä mitä kaikkea nuoriso-ohjaaja voi tehdä.
Yleensä luullaan että nuoriso-ohjaajat istuvat nuokkarilla, mutta kyllä ne voi muutakin tehdä. Mua itseeni kiinnostais etsivä nuorisotyö. Ennaltaehkästä nuorten koulun lopettamista, saada nuorille valosa tulevaisuus.
Toisaalta haluaisin olla tekemisissä vauvasta vaariin -ikäryhmien kanssa.

En tiedä vielä edes haluanko liikuntapuolelle vai en. On tässä onneksi vielä aikaa miettiä.

Täälläpäin pienellä paikkakunnalla nuokkarilla ei käy kuin ehkä 10 ihmistä, koska se on muiden mielestä 'nössöjen paikka.' Käsitystä nuorisotalosta pitäisi siis jotenkin muuttaa...
Kävin vierailemassa toisella nuorisotalolla, ja kadehdin sitä paikkaa! Nuoriso-ohjaajat kertoivat, että heillä on nuoriin todella hyvä suhde, he ovat päässeet auttamaan nuoria monissa asioissa, ja nuoret ovat myöhemmin kiitelleet hyvästä tuesta.
Sellaiseen työhön minäkin haluan, että pääsisin tukemaan nuoria/vanhuksia/lapsia kaikissa heihin koskevissa asioissa ja että he huomaisivat, että maailmassa on edes joku joka kuuntelee ja auttaa ja välittää.
FAUNATAR
DECEMBER 15, 2011.

KLO 17:07

Olen opiskelemassa parhaillaan nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja olen itseki alkanut miettimään, kuinka suureen rooliin ammatti tulee tulevaisuudessa päätymään. Sanotaan, että nuoriso voi vuosi vuodelta huonommin, tupakanpoltto ja alkoholin käyttö aloitetaan jo ala-asteella, nuoriso jää kotiinsa tietokoneelle ja muille elektroniikkavempeleille ja itse nuoruus jää taka-alalle.

Olen Sutturan kanssa täysin samaa mieltä siitä, mihin suuntaan pikkupaikkakunnilla nuorisotalojen maine on menossa. Pienillä paikkakunnilla nuokkarit ammottavat tyhjillään, varsinkin mun kotipaikkakunnallani, jossa nuokkaritoiminta on olematonta. Suurempien paikkakuntien hienot tilat monine työntekijöineen vetävät hurjasti nuorisoa verrattuna pienempiin paikkakuntiin. Ohjelmaa on runsaasti enemmän, kaikkea tarjotaan enemmän suuremmilla rahoilla.

Itse haluaisin ammattini kautta päästä vaikuttamaan pienten kuntien nuorisotoimintaan, siihen, että nuorisotoiminta ei ole vain pari nuorten jalkapallojoukkuetta paikallisella liikuntakentällä. Panostusta täytyy antaa myös niille nuorille, jotka eivät liiku, paljon enemmän monipuolista tarjontaa, tempauksia, nuorten omaa vaikutusta asioihin.

Käsitys on niin laaja, ettei yhden hengen voimin pysty edes lähtemään liikkeelle. Yhden pienenkin paikkakunnan nuorison palvelujen mallille pistämiseen tarvitaan valtava työryhmä. Tehtävää on paljon.

Unelmakuvani oman kotipaikkakuntani nuorisopalveluista olisi, että edes sen nuorisotalolla alkaisi tapahtumaan jotakin. Sille annettaisiin enemmän arvoa ja kaiken lisäksi sitä jollakin tavalla markkinoitaisiin. En ole koskaan koko elämäni aikana nähnyt kotipaikkakunnallani yhtäkään ilmoitusta kyseisestä tilasta. Sinne kerääntyy vain se tietty murto-osa nuorista, pienet tietyt ryhmät, jotka rellestävät siellä aukioloajan ja lähtevät pois.

Muutosta tähän. Langat käsiin nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajat!